POSTĘPOWANIE W RAZIE WYPADKU

  • Po zaistnieniu wypadku  nauczyciel przebywający  z dzieckiem udziela niezwłocznie pierwszej pomocy i zapewnia opiekę poszkodowanemu dziecku.
  • W razie potrzeby wzywa do pomocy osobę przeszkoloną z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
  • Powiadamia o wypadku dyrektora przedszkola, a w razie jego nieobecności  - osobę go zastępującą.
  • W razie konieczności należy wezwać pogotowie ratunkowe - dyrektor lub nauczyciel udzielający pierwszej pomocy.
  • Niezwłocznie powiadomić rodziców lub  prawnych opiekunów dziecka z prośbą o natychmiastowe  ich przybycie  do przedszkola.
  • Do czasu przybycia rodziców/ prawnych opiekunów dziecka nauczyciel grupy nie może pozostawić poszkodowanego wychowanka bez opieki.
  • W przypadku wezwania pogotowia ratunkowego decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmuje lekarz zespołu ratunkowego.
  • W czasie podejmowania przez nauczycielkę w/w czynności opiekę nad dziećmi w grupie, w której zdarzył się wypadek sprawuje inna nauczycielka, a gdy jest to niemożliwe woźna  oddziałowa lub pomoc nauczyciela.
  • Niedopuszczalne jest gromadzenie się pracowników przedszkola wokół poszkodowanego w wypadku. Należy, w miarę możliwości, starać się, żeby wypadek nie zakłócił w znacznym stopniu pracy placówki.
  • Dyrektor przedszkola lub upoważniony przez niego pracownik  zabezpiecza miejsce wypadku w taki sposób, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych.
  • Gdy dziecko znajduje się pod fachową opieką lekarską i jest przekazane rodzicom nauczyciel lub świadek wypadku sporządza notatkę powypadkową.
  • Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor powołuje zespół powypadkowy. Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy - nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku.
  • Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego dziecka.
  • Protokół powypadkowy (podpisany przez członków zespołu i dyrektora przedszkola) doręcza się rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
  • Drugi egzemplarz protokołu pozostaje w dokumentacji przedszkola.
  • W ciągu 7 dni od daty doręczenia protokołu powypadkowego rodzice/prawni opiekunowie dziecka  mogą złożyć zastrzeżenia w formie pisemnej do ustaleń protokołu powypadkowego.
  • Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący przedszkole.
  • Wypadek jest wpisywany do rejestru wypadków prowadzonego przez dyrektora.
  • Dyrektor przedszkola omawia na posiedzeniu rady pedagogicznej okoliczności i przyczyny wypadku oraz ustala środki niezbędne do zapobiegania wypadkom.
  • W przypadku wystąpienia wypadków zwykłych, kiedy brak wyraźnych obrażeń, po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku nauczyciel lub dyrektor  powiadamia rodzica o zdarzeniu, ustalając z nim potrzebę wezwania pogotowia, potrzebę wcześniejszego przyjścia lub godziny odbioru dziecka z przedszkola w dniu zdarzenia.
  • Pracownicy przedszkola nie udzielają żadnych informacji na temat wypadku osobom z zewnątrz. Wszelkich informacji na temat wypadku udziela wyłącznie dyrektor. 

O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:

  • rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego,
  • dyrektora przedszkola

O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:

  • rodziców (prawnych opiekunów);
  • prokuratora,
  • kuratora oświaty.

O wypadku w wyniku zatrucia, zawiadamia się:

  • rodziców (prawnych opiekunów)
  • Państwowego Inspektora Sanitarnego. 

POSTĘPOWANIE W RAZIE WYPADKU ZBIOROWEGO

W razie wypadku zbiorowego dyrektor lub inny pracownik przedszkola, który uzyskał wiadomość o wypadku, podejmuje następujące działania:

  • Dokonuje ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo.
  • Niezwłocznie zapewnia poszkodowanym opiekę.
  • Sprowadza fachową pomoc medyczną.
  • W miarę możliwości udziela poszkodowanym pierwszej pomocy.
  • Informuje o wypadku dyrektora przedszkola.
  • Wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.
  • Nie dopuszcza do paniki i zatarcia śladów zdarzenia, wstępnie zabezpiecza miejsce wypadku tak, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych.
  • Relacjonuje przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem.
  • Informuje o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach dzieci oraz poszkodowanych, jeśli takie się pojawiły.
  • Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.

POSTĘPOWANIE W  SYTUACJI ZAISTNIENIA URAZU NIEWYMAGAJĄCEGO INTERWENCJI  LEKARZA

(powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia, itp.)

  • Po stwierdzeniu zdarzenia: urazu niewymagającego interwencji lekarza należy dziecku udzielić pierwszej pomocy. Pomocy powinna udzielić osoba mająca przeszkolenie w tym zakresie. Jeżeli  osoba jest nieobecna ,  pomocy udziela nauczycielka opiekująca się dzieckiem, wykorzystując podręczną apteczkę.
  • O każdym wystąpieniu urazu  nauczyciel będący świadkiem zdarzenia lub nauczyciel,  pod którego  opieką znajduje się dziecko, powiadamia w dniu zdarzenia rodziców (opiekunów prawnych) dziecka.
  • O zdarzeniu i jego przyczynach nauczycielka  informuje dyrektora przedszkola  lub osobę go zastępującą.
  • Uraz nie stanowi wypadku.
  • Zdarzenia powyższe nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
  • Informację o zdarzeniu zamieszcza sie w Dzienniku grupy - ostatnia strona  / data, godzina zdarzenia i powiadomienia rodziców/.

* Jeżeli przyczyną zdarzenia była wadliwość sprzętu  nauczycielka natychmiast  prosi  o   wycofanie go z użytkowania.       


POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ZŁEGO SAMOPOCZUCIA DZIECKA

W razie zauważonych przez nauczycielkę  u dziecka objawów złego samopoczucia tj. gorączka, wymioty, ból brzucha, biegunka, ból głowy, ucha, zęba i wysypki, nauczyciel:

  • Sprawdza objawy złego samopoczucia, ewentualnie mierzy dziecku temperaturę,
  • Podejmuje czynności łagodzące objawy (w miarę możliwości – zimny okład, podanie gorącego płynu, położenie dziecka na leżaku).
  • Nie stosuje żadnych środków farmaceutycznych.
  • Kontaktuje się z rodzicami, informując  ich o stanie zdrowia dziecka  z prośbą o natychmiastowe przybycie  do przedszkola.  W razie sytuacji, kiedy rodzice nie mogą przybyć do przedszkola nauczycielka ustala z nimi dalszy tok postępowania z dzieckiem.
  • Zapewnia choremu dziecku do momentu przybycia rodzica spokój, jeśli jest taka możliwość odseparowuje dziecko  od innych dzieci.
  • Powiadamia pogotowie ratunkowe w razie nasilających się objawów.
  • Informację o wezwaniu rodziców umieszcza się w Dzienniku grupy - ostatnia strona / data, godzina zdarzenia i powiadomienia rodziców/.
  • W czasie podejmowania przez nauczycielkę opisanych czynności, opiekę nad dziećmi sprawuje inna nauczycielka, a gdy jest to niemożliwe woźna oddziałowa.

Back to top